Iklan berbayar

Tuesday, July 12, 2011

Perhimpunan BERSIH 2.0:| dari mata seorang jurugambar



Mesti pasti semua kita mengikuti perkembang pasal perhimpunan BERSIH 2.0. Perhimpunan nie juga telah tersebar luas sampai keluar negara dan yang nie aku hampa+kecewa+sedih pasal perhimpunan nie, sebab media asing akan memburukkan lagi keadaan dan cerita sebenar pasal negara kita dan seterusnya memberi gambaran buruk terhadap negara kita.
Tapi apa yang aku nak kongsikan entri kali nie bukanlah nak bercerita pasal perhimpunan nie, tapi bagaimana situasi sebegini dari mata seorang jurugambar.

Semalam ketika aku membaca nak mengikuti perkembangan perhimpunan nie di internet, aku telah terjumpa gambar-gambar yang betul-betul dari mata seorang jurugambar, memang banyak gambar yang diambil ketika perhimpunan nie tapi xsemuanya hidup, aku terjumpa gambar nie di Aljazeera.net. Secara jujurnya, bila aku tengok gambar-gambar ni, aku dapat rasa seperti aku yang berada di perhimpunan tersebut. Bagi yang x brapa tahu sangat pasal fotografi nie apa yang dibuat oleh jurugambar nie dikatakan sebagai “photojournalism” dan ia adalah salah satu cabang dalam fotografi. Situasi sebeginilah menjadi impian seorang jurugambar seperti aku dimana aku sendiri yang berada dan melihat bagaimana keadaan sebenar berlaku (bukan sebagai peserta perhimpunan) dan ceritanya dimuatkan dalam sekeping gambar. Bagi yang pernah mengikuti blog aku pasal entri gambar yang mengubah dunia, nie adalah salah satu contoh yang berlaku di dalam negara kita sendiri.
Kalau dibandingkan dengan cabang fotografi lain, photojournalism memerlukan seorang jurugambar yang berjiwa kental dan sanggup mempertaruhkan nyawa dan keselamatan mereka semata-mata untuk sudut (angle) dan sekeping gambar. Jurugambar yang mengambil gambar ketika perhimpunan nie silap-silap boleh cedera kena gas pemedih mata, kena belasah, kena langgar kereta perisai polis dsb. Jadi aku nak kongsikan sedikit gambar yang aku dapat dari mata jurugambar photojournalism.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

8.
9.
10.
11.
12.
Macam mana? dapat rasakan situasi perhimpunan? aku tabik habis dengan jurugambar dari Al-Jazeera nie.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan berbayar